„KDE SE BERE VODA?“ - Motýlci
Kde se bere voda?
Na schůzce Ekotýmu jsme pro letošní školní rok vybrali téma VODA. Bylo nám jasné, že děti ještě úplně neznají souvislosti (odkud se voda bere, kam putuje, co se děje s odpadovou vodou). Děti také ještě nemají přehled o spotřebě vody.
Naší otázkou bylo: „KDE SE BERE VODA?“
Děti se sešly v komunitním kruhu a povídáním nad encyklopediemi jsme společně zjistili, kde se bere voda. Také jsme se seznámili s pojmem koloběh vody v přírodě – promítli jsme si i krátký příběh.
Potom děti vše zaznamenaly vlastní kresbou na velký papír, tak, aby to pro ně bylo srozumitelné a uchopitelné. Děti se postupně začaly v koloběhu vody orientovat, povídali jsme si, kde je všude na zemi voda, kdo všechno vodu k životu potřebuje i o vodních tocích, které znají.
Zjistili jsme tak, že některé děti vědí, kde se voda bere a mají základní představu o koloběhu vody v přírodě.
Ze společného sezení vyvstala otázka, co je to vlastně přehrada a jak vzniká. Proto jsme se rozhodli postavit si vlastní přehradu na školní zahradě. Nechtěli jsme na nic čekat a šli jsme ji vytvořit hned.
Děti společně s paní učitelkou vybraly vhodné místo pro stavbu a připravily vhodné nářadí na výkop. Některé děti začaly sbírat vhodný materiál pro vytvoření hráze - klacíky, kamínky apod. Pomocí motyček vykopaly strouhu pro vodu, pomocí klacíků a kamenů ji přehradily a nakonec nanosily vodu v konvích. Všichni jsme napjatě čekali, zda se pokus podaří. A podařilo se - děti byly samozřejmě z celé akce nadšené. Většina dětí se do činnosti aktivně zapojila. Celou akci jsme důkladně zdokumentovali. Nyní mají všechny děti představu o tom, jak přehrada vzniká.
Na příště jsme si naplánovali další pokusy s vodou. Následující otázkou tématu Voda bude - „Víte, odkud se ve školce bere pitná voda?“ (z jakého zdroje školka získává pitnou vodu a kam odtéká)?
Jana Dudová a děti ze třídy Motýlci
Další články
Akce
Děti ze třídy Ježečků se staly skutečnými hrdiny v boji proti plýtvání jídlem! Celý týden od 5. 2. 2024 do 9. 2. 2024 se věnovaly vážení zbytků potravin a aktivně se podílely na minimalizaci odpisů potravin ve školní jídelně.
Pod vedením paní kuchařky a třídních učitelek se děti zapojily do každodenního procesu vážení zbytků potravin z dopoledních svačin, obědů i odpoledních svačin. A co je nejúž…
Přečíst více
Akce
V programu Ekoškola a v rámci Skutečně zdravé školy jsme se v měsíci lednu se třídou Motýlků zaměřili na vážení zbytků dopoledních svačin a posléze také na vážení zbytků obědů a odpoledních svačin. Po schůzce ekotýmu, která proběhla v měsíci listopadu, jsme se nejprve věnovali zkušebnímu týdennímu vážení. Děti se učily vnímat váhu nesnědených zbytků. Zamýšleli jsme se nad tím, jak zbytky jídla, co…
Přečíst více